קורונה עולמי

רופא ישראלי בצפון איטליה מתאר אילו טיפולים הועילו לחולי הקורונה הקשים

בראיון ל-Times of Israel מתאר ד"ר כרמי שפר מיחידת טיפול נמרץ בבית החולים בפאדובה את הטיפולים שסייעו לחולים המונשמים ומדגיש: "סבלנות היא שם המשחק"

צוות רפואי בבית חולים שדה באיטליה. צילום: שאטרסטוק

ד"ר כרמי שפר, רופא ישראלי ביחידת טיפול נמרץ שבה נמצאים חולי קורונה בבית חולים בעיר פאדובה, צפון איטליה, סיפר לאתר Times of Israel שבימים האחרונים החלו להבריא חולים, בין השאר בזכות תרופות חדשות שהוכנסו לשימוש והוכיחו עצמן.

בשיחה עם הכתבת אירה טולצ'ין אימרגליק סיפר עוד ד"ר כרמי כי בעיר אחרת, פארמה, הצליחו להנשים חולי קורונה באמצעות מסיכות צלילה של דקתלון שיוצרו במדפסת בתלת מימד ומתחברות למכונות הנשמה.

הוא סיפר שביום ה-19 לסגר שהוטל בעירו נרשמה ירידה במספר החולים והנדבקים. בשיא ההתפרצות חדרי טיפול נמרץ התמלאו ומצב המונשמים לא השתפר. המיטות התפנו רק בעקבות תמותת חולים, "אבל בימים האחרונים אנשים החלו להבריא, בין השאר הודות לתרופות חדשות. לגוף החולה נדרשים כשבועיים כדי להבריא מהנגיף. פשוט צריכים לקנות את הזמן הזה הנדרש לגוף כדי להתגבר על המחלה".

עוד סיפר כי עד יום חמישי האחרון היו במרכז הרפואי האוניברסיטאי של פדובה עשרה מקרי מוות. בעיר 250 אלף תושבים ושירותי רפואה מוענקים בה ל-750 אלף תושבים גם מהכפרים הסמוכים. היו בעיר 1,552 חולים מאומתים, מתוכם 136 מאושפזים, 32 בטיפול נמרץ, 13 נפטרו, עשרה שוחררו מטיפול נמרץ לאחר שמצבם השתפר ו-83 החלימו ושוחררו לבתיהם.

״לעת עתה התפשטות הקורונה בפדובה תחת בשליטה יחסית", ציין ד"ר שפר והוסיף כי תוחלת החיים באיטליה מהגבוהות בעולם. קשישים מעבר לגיל 90 מנהלים אורח חיים עצמאי ומגיעים לבתי אבות רק סביב גיל 95 וכמה שנים לאחר מכן למחלקות גריאטריות. שיעור גבוה של מתים היה בבתי החולים הייעודיים לגריאטריה. בפאדובה וסביבתה הוטלו סגרים מוקדם בהשוואה לערים אחרות באיטליה.

"חודשים ספורים לפני התפרצות המגיפה הגיע אלינו מנהל המרכז האוניברסיטאי להרדמה והחייאה, פרופ' פאולו נוואלזי, רופא בעל שם עולמי שהיה בקשר ישיר עם מנהלי יחידות טיפול נמרץ בווהאן, סין, וקיבל מהם באופן ישיר מידע על המחלה, שלא היינו מקבלים משום מקור אחר. כך גילינו למשל, שהנגיף פוגע לא רק בריאות אלא גם בלב. כ-30% מהחולים בווהאן מתו מאי ספיקת לב ולא מבעיה נשימתית. זה שינה לחלוטין את אופן הטיפול שלנו בחולים. למדנו שהנגיף איננו מתנהג כמו בשפעת רגילה.

"הרופאים באיטליה אומרים היום זה לזה שסבלנות היא שם המשחק. אם החלטת על טיפול מסוים והחולה לא מגיב - חכה עוד שעה. לעתים, התגובה לטיפול מאוד איטית והמצב מתבהר רק אחרי כמה שעות. כשיש שיפור, התגובה ממש דרמטית. בהנשמה, למשל, אם מטופל לא מגיב טוב ולא מגיע להיקף הרצוי של חמצן בדם, גם כשההנשמה מקסימלית, צריך להפוך אותו על הבטן. פרקטיקה זו איננה חדשה, מרבים להשתמש בה במושתלי ריאות ובמחלות אחרות. אבל אף פעם לא ראיתי תוצאות כל כך דרמטיות לטכניקה הזו כמו עם חולי קורונה. היו מקרים שלא הצלחתי להנשים חולים, למרות שהמכונות עבדו על היכולת המקסימלית, וכשהפכתי את המטופלים, פתאום החמצן בדם קפץ במאות אחוזים".

ד"ר שפר סיפר גם כי התרופה האוטואימונית החדשה Tocilizumab הגדילה את קצב הריפוי משמעותית ובזכותה הצליחו חולים לנשום בכוחות עצמם בתוך 48 שעות. ההצעה להשתמש בה הגיעה מהמחלקה האונקולוגית בנאפולי והיא עוזרת לאזן את המערכת החיסונית גם למטופלי כימותרפיה. הבעיה בתרופה זו: ניתן להשתמש בה רק במקרים שבהם רופאים בטוחים שאין בגוף החולה שום חיידק אחר אלא רק נגיף הקורונה. בכ-25% מהמקרים מפתחים החולים בקורונה דלקת ריאות חיידקית ואז עצירת המערכת החיסונית מאפשרת לחיידק להשתולל וזה כבר עלול להיות קטלני.

עוד העריך ד"ר שפר כי הרופאים סביבו "מכירים טוב יותר את התסמינים ואת שלבי המחלה ומטפלים בחולים מסובכים מכל מיני כיוונים. יש פחות חוסר ודאות. ההערכה: השיא כבר מאחורינו. נשתלט על הנגיף וניישר את העקומה בתוך כמה שבועות. הסגר יימשך עד יוני. לדעתי בישראל הכל ייגמר רק ביולי. בישראל, שיתרונה על איטליה הוא ביכולת הצבאית, היה על הצבא להקים בית חולים שדה ולטפל בחולים הקלים".

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  ד"ר כרמי שפר,  חולים מונשמים,  איטליה,  מגיפת הקורונה,  חדשות,  טיפול לקורונה,  קורונה
תגובות
אנונימי/ת
30.03.2020, 21:08

מה אנחנו לומדים מה כתבה ? שם הפרופסור עם שם עולמי? תרופה שיכולה יותר להזיק מאשר לעזור או אולי כן לעזור?
מי יושב אצלכם במערכת ומאשר פירסום כאן ולא במעריב און ליין?

אנונימי/ת
30.03.2020, 21:52

מה שלמדים מהכתבה שרב הנסתר על הגלוי
וכל מיידע וניסיון שנאספים ונאגרים מהווים נדבך בידיו של הרופא כשמולו חולה קשה ואינו יודע כייצד להצילו.

30.03.2020, 22:13

החברה הישראלית
Enlivex Therapeutics Ltd מפתחת טיפול לוויסות תגובת היתר של מערכת החיסון. ניסוי על 10 חולי ספסיס מאוד הצליח.
למי שמטפל בחולים

30.03.2020, 22:18

כדאי להסתכל באתר של החברה ולקבל עוד פרטים. החברה טוענת שהטיפול התאי שפיתחה איננו מדכא את מערכת החיסון.
אין האמור להיות המלצה. אני לא רופא אבל עוקב שנים רבות אחרי פיתוחים רפואיים.

אנונימי/ת
31.03.2020, 08:23

כל הכבוד לרופאים ולצוותים המטפלים שאוספים כל פיסת מידע!
חשוב לציין שמנות גדולות של ויטמין סי יכולות להוות גם מניעה וגם טיפול. מבוסס על דו"ח רופא מסין.
ברור שיש להתייעץ לפני נטילת כל תוסף מזון כל שהוא ובודאי במינונים גבוהים

אנונימי/ת
31.03.2020, 09:26

איזה שטויות
הרופא הזה בסרטון שמופץ בווטסאפ, לא מראה תעודה, מחקר, נתונים וכלום.
שטויות של רופאי תדרים.

אנונימי/ת
19.07.2020, 03:56

אתה שטויות גאוותן מסוכן

אנונימי/ת
31.03.2020, 09:46

כמו תמיד לבמה זו אין כל ביקורת עצמית ברמה רפואית נטו ולכן פירסום כתבות ברמה כמו זו ,ראוי לצהובון ידיעות אחרונות..כתבות ללא כל יעילות כמו זו הן לחם חוקו של האתר הזה

מה פסול בלהשכיב את החולים המונשמים על הבטן ? ומה לא טוב בלשמוע עוד דעה ? שוב אנחנו יותר חכמים מאחרים לכן חייבים מיד לפסול כל מה שחורג ממה שלמדנו.

אנונימי/ת
31.03.2020, 22:16

אני אתך, אף פעם לא מפסידים מלקבל עוד ידע ועוד דיעה, האנוכיות של האדם גורמת לו לפסול את דברי האחר, ולפעמים ההפסד הוא גדול